Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
انواع ویزای ترکیه

معرفی انواع ویزای ترکیه برای اتباع ایران و افغانستان در سال 2022

انواع ویزای ترکیه برای اتباع خارجی

5/5 - (1 امتیاز)

ترکیه به دلیل موقعیت‌ طبیعی بی‌نظیر، شرایط استراتژیکی خاص و وضعیت اقتصادی ناب به یکی از کشورهای پرجاذبه برای مهاجرت تبدیل شده است.

این مسئله برای بسیاری از ایرانیان و افغان‌ها نیز جاذبه داشته است. به همین دلیل کسب اطلاعات در مورد اخذ ویزای کشور ترکیه می‌تواند راه را برای اتباع خارجی هموارتر کند.

شما به کمک این ویزا می‌توانید طی زمان خاصی در کشور ترکیه حضور داشته باشید. این نوع ویزاها می‌توانند شرایط برای گردش، بازدید، کار یا تحصیل را فراهم کنند.

معرفی انواع ویزای ترکیه

ویزای کشور ترکیه را با توجه به مدت اقامت در این کشور به دو گروه ویزای بلند مدت و ویزای کوتاه‌مدت تفکیک می‌کنیم.

ویزای کوتاه مدت

به دلایل مختلف سفر مانند گردشگری، فرهنگی یا حتی مذاکرات تجاری کوتاه مدت، افراد خارجی می‌توانند برای ویزای کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند.

به‌عنوان مثال، ویزای توریستی و ویزای الکترونیکی ترکیه دو مورد از رایج‌ترین ویزاهای کوتاه‌ مدت هستند.

شایان ذکر است که تمامی ملیت‌ها در سراسر جهان برای ورود به ترکیه ملزم به اخذ ویزا نیستند. بنابراین، کدام کشورها می‌توانند بدون ویزا وارد ترکیه شوند؟

شهروندان تقریباً تمامی کشورهای اتحادیه اروپا و لیست بلند بالایی از کشورهای قاره‌های مختلف می‌توانند بدون محدودیت ویزا وارد ترکیه شوند.

حتی فهرست طولانی‌تری از ملیت‌هایی که واجد شرایط درخواست ویزای الکترونیکی ترکیه هستند وجود دارد. مدت زمان ویزای الکترونیکی ترکیه معمولاً 30 یا 90 روز و مدت اعتبار آن 180 روز است.

ملیت‌های واجد شرایط ویزای ترکیه همچنین می‌توانند هنگام ورود به فرودگاه‌های ترکیه ویزا دریافت کنند. البته هزینه ویزا در بدو ورود بیشتر از هزینه ویزای الکترونیکی است که از قبل گرفته شده است.

انواع ویزای الکترونیکی توریستی ترکیه

یک ویزای الکترونیکی است که به صورت انحصاری و آنلاین قابل دریافت است. همین امر در مورد ویزای توریستی، ویزای تجاری یا ویزای اکسپرس نیز صدق می‌کند. تمدید ویزای اقامت نیز به صورت آنلاین انجام خواهد شد.

نظارت بر مرزها توسط پلیس سلطنتی ترکیه انجام می‌شود تا جریان مسافران را کنترل کند. همچنین ورود آن‌ها را به این سرزمین تسهیل کند.

انواع مختلف ویزای کشور ترکیه الکترونیکی عبارتند از:

  • ویزای اکسپرس
  • ویزای توریستی
  • ویزای چند بار ورود
  • ویزای بازدید رسمی
  • ویزای تجاری برای سرمایه گذاران
  • ویزا برای دیدار با اقوام و دوستان

ویزای اکسپرس

ویزای اکسپرس عموماً برای بازرگانان، شرکت‌کنندگان در کنفرانس‌های همایش استفاده می‌شود. اغلب توسط نمایندگان سلطنت در خارج از کشور در توافق با جهت کلی گذرنامه و اقامت اعطا می‌شود.

این ویزا حداکثر 21 روز از تاریخ ورود اجازه اقامت می‌دهد و قابل تمدید نیست. در صورت تجاوز از این مدت، مسافر مشمول جریمه‌ با انقضای اعتبار ویزا می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای اکسپرس عبارتند از:

  • دو قطعه عکس بیومتریک (4×6) سانتی‌متر
  • کپی پاسپورت خارجی با اعتبار حداقل شش ماه.
  • نامه‌ای تایپی که هدف از سفر را توضیح می‌دهد.
  • کپی نمونه امضاء مسئولان وزارت تجارت و صنعت.
  • تایید مراجع ذیربط در خصوص مشاغل خاص از قبیل پزشکی، رسانه‌ای و مذهبی.
  • کپی گواهی عضویت معتبر اتاق بازرگانی و صنعت ترکیه به همراه یک کپی از ثبت تجاری معتبر.

ویزای تجاری برای سرمایه گذاران خارجی در ترکیه

ویزای تجاری منحصراً برای سرمایه‌گذارانی است که مایل هستند وجوه خود را در یک فعالیت تجاری سلطان نشین ترکیه قرار دهند.

اعتبار ویزای تجاری شش ماه از تاریخ صدور بوده و صدور آن منوط به تأیید سرمایه‌گذاری است.

با این تایید، اجازه اقامت دو ساله قابل تمدید داده می‌شود. ویزای تجاری اجازه ورود چندگانه در قلمرو سلطان نشین را می‌دهد.

کسب و کار مشروط به شرایطی است و سرمایه‌گذار باید ابتدا موافقت وزارت تجارت و صنعت را دریافت کند.

ویزای ورود به ترکیه

مدارک مورد نیاز ویزای ورود به ترکیه

  • دو عکس با فرمت (4X6) سانتی‌متر.
  • یک کپی از گذرنامه سرمایه‌گذار با اعتبار حداقل شش ماه
  • اصل گواهی مشارکت صادره از وزارت تجارت و صنعت و کپی گواهی.
  • کپی گواهی عضویت معتبر اتاق بازرگانی و صنعت ترکیه به همراه یک کپی از ثبت تجاری معتبر.
  • پروانه کار صادره از وزارت نیرو ممهور به مهر سرمایه‌گذار. کپی نمونه امضاء مأموران وزارت تجارت و صنعت.
  • در صورتی که درخواست ویزا توسط شخص دیگری غیر از شرکا ارسال شده باشد، نماینده باید ترکیه باشد.
  • گواهی تناسب اندام پزشکی صادر شده برای اتباع کشورهای خاصی که توسط وزارت بهداشت به شرح زیر تعریف شده است (هند، پاکستان، فیلیپین، بنگلادش، اندونزی، سریلانکا، مصر، سودان، اتیوپی). این گواهی باید توسط وزارت بهداشت تایید شود.

ویزای دیدار یکی از نزدیکان یا یکی از دوستان ترکیه

این نوع ویزا به درخواست خانواده یا یکی از دوستان و یک شهروند ترکیه اعطا می‌شود. ویزای سفر رسمی شش ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد و اجازه اقامت سه ماهه را می‌دهد.

این مدت با هزینه 20 ریال ترکیه به مدت یک ماه قابل تمدید بوده و در صورت انقضای ویزا، مسافر به ازای هر روز تاخیر به مبلغ 10 ریال ترکیه جریمه نقدی می‌شود.

مدارک مورد نیاز:

  • کپی پاسپورت مقیم خارجی
  • دو تصویر (4×6) سانتی‌متر.
  • یک کپی از پاسپورت خارجی با اعتبار حداقل شش ماه.
  • کپی نمونه امضاء مأموران صادره از وزارت تجارت و صنعت
  • تعهد نامه‌ای که در آن ضامن اعلام می‌کند که در سفر به ترکیه مسئولیت بازدید‌کننده را بر عهده دارد و باید رابطه خود را با او ذکر کند.

ویزای سفر رسمی در سلطان نشین ترکیه

ویزای بازدید رسمی حداکثر برای مدت سه ماه اعطا می‌شود، اما ممکن است برای مدت مشابهی تمدید شود. جالب است بدانید که ویزای بازدید رسمی باید ظرف شش ماه از تاریخ صدور استفاده شود.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای سفر رسمی عبارتند از:

  • دو عکس با اندازه (4×6) سانتی‌متر.
  • نامه‌ای از سازمان دولتی حامی، در توضیح علت
  • یک کپی از پاسپورت خارجی با اعتبار حداقل شش ماه.

درخواست ویزای کشور ترکیه برای ایرانیان

ایران و ترکیه روابط نسبتاً پایداری با هم دارند. به موجب این روابط عمیق و پایدار نیز ایرانیان از دریافت ویزای توریستی معاف هستند.

یعنی هر فرد ایرانی می‌تواند صرف داشتن پاسپورت معتبر(با تاریخ انقضاء حداقل 6 ماه) به کشور ترکیه سفر کند. البته این سفر باید صرفاً با اهداف توریستی انجام شود.

ویزای بلند مدت ترکیه

اگر نیاز به اقامت طولانی‌تری در ترکیه دارید، معمولاً به دلیل تحصیل یا کار است، در این حالت می‌توانید برای ویزای بلند مدت ترکیه اقدام کنید.

ویزای بلند مدت به شما این امکان را می‌دهد که پس از ورود به ترکیه با هدف درخواست اجازه اقامت وارد ترکیه شوید. در نتیجه به‌‌عنوان یک مقیم احتمالی وارد ترکیه می‌شوید و می‌توانید درخواست اقامت دهید.

پس از دریافت ویزای کشور ترکیه، اگر قصد دارید برای مدت طولانی در ترکیه بمانید، باید برای یک مجوز اقامت که نام معادل آن در ترکی « kimlik» شناخته می‌شود، درخواست دهید.

ویزای کار ترکیه

ویزای کار کشور ترکیه
دریافت ویزای کار کشور ترکیه

یکی از رایج‌ترین انواع ویزای بلند مدت ترکیه، ویزای کار است. ایده اصلی پشت ویزای کار طولانی مدت، به طور خلاصه، اجازه دادن به خارجی‌ها برای سفر به ترکیه و اقامت طولانی مدت در این کشور برای اهداف شغلی است.

این ویزا برای افرادی است که پس از اخذ مجوز استخدام و مجوز کار از مراجع ذیصلاح منطقه‌ای با رعایت مراحل مقرر، مایل به کار در چارچوب قانونی استخدام هستند.

با این حال، چگونه می‌توان ویزای کار ترکیه را دریافت کرد؟ اول از همه، اجازه دهید برخی از شرایط لازم برای ویزای ورود به ترکیه را بررسی کنیم.

پاسپورت شما با حداقل اعتبار شش ماه پس از تاریخ خروج شما از ترکیه، فرم درخواست پر شده برای ویزا به زبان انگلیسی که توسط متقاضی امضا شده و دارای تاریخ است و نامه‌ای از کارفرمای شما همه مدارک لازم برای درخواست شما هستند.

همچنین باید دو عکس را که حداکثر 6 ماه پیش گرفته شده‌اند ارسال کنید و نمای مقابل صورت باید تقریباً 70 تا 80 درصد عکس را پوشش دهد.

مدارک دیگری که نیاز دارید عبارتند از کپی کارت شناسایی با حداقل اعتبار سه ماه پس از تاریخ خروج از ترکیه، فتوکپی از صفحه اصلی پاسپورت و کپی ویزاهای قبلی در صورت داشتن ویزا.

اصل نامه استخدامی از طرف کارفرمای متقاضی، با مهر و امضا، حاوی اطلاعات مربوط به استخدام متقاضی نیز بسیار مهم است.

هزینه ویزای کار ترکیه چقدر است؟

ویزای استخدامی بلند مدت ترکیه معمولاً بین 5 تا 30 روز طول می‌کشد، اما بسته به کشوری که برای ویزا درخواست می‌دهد، این زمان ممکن است متفاوت باشد.

برای شهروندان خارجی، هزینه ویزای کار طولانی مدت در ترکیه بین 25 تا 80 دلار است. همانطور که زمان پردازش ویزای ترکیه با توجه به ملیت متفاوت است، هزینه ویزا نیز بسته به ملیت و مدت اعتبار ویزا متفاوت خواهد بود.

نحوه اخذ ویزای کار ترک

شما باید برای ویزای استخدام ترکیه در یکی از مراکز درخواست ویزا یا سفارت ترکیه در کشور محل اقامت خود، هر موسسه‎ای که مسئول است و درخواست ویزا را می‌پذیرد، درخواست دهید.

اگر هیچ کدام در کشور شما وجود ندارد، باید به سفارت یا کنسولگری نزدیک به کشور خود برای تعیین وقت ویزای ترکیه، که معمولاً مرکز ویزا در یکی از کشورهای همسایه است، درخواست دهید.

همچنین این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که وقتی قرارداد کاری شما فسخ می‌شود، مجوز کار شما نیز فسخ می‌شود و به توانایی شما برای کار یا حتی اقامت در کشور ترکیه پایان می‌دهد.

با این حال، شما می‌توانید بلافاصله برای اقامت یا اجازه کار جدید درخواست دهید. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال شغل جدید باشید.

با این حال، قابل ذکر است که درخواست تمدید باید حداقل یک ماه قبل از انقضای مجوز شما ارسال شود. مدارک درخواست ویزا که برای تمدید لازم است مانند مدارک مورد نیاز برای درخواست اصلی ویزاست.

ویزای تحصیلی ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه
ویزای تحصیلی ترکیه

یکی دیگر از پرکاربردترین انواع ویزای ترکیه، ویزای تحصیلی بلند مدت است. دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند باید ویزای دانشجویی را از کنسولگری جمهوری ترکیه در کشور خود دریافت کنند.

از آنجایی که مراحل ویزای دانشجویی ممکن است زمان ببرد، باید به محض دریافت دعوت نامه، برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.

نحوه اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

تمام دانشجویانی که مایل به تحصیل در ترکیه هستند، باید فرم درخواست ویزای ورود به ترکیه، پاسپورت، کپی صفحه اول پاسپورت و ویزای قبلی(در صورت داشتن) را هر کدام ارائه دهند.

با این حال، علاوه بر الزامات رایج زمانی که برای مقاصد آموزشی سفر می‌کنید، از شما انتظار می‌رود چند سند خاص نیز ارائه دهید.

  1. مدارکی که نشان‌دهنده دستاوردهای تحصیلی قبلی باشد در طول فرآیند ویزای ترکیه مورد نیاز است.
  2. یکی دیگر از الزامات، سندی است که وجود مسکن مناسب در ترکیه را برای مدت اقامت درخواستی تأیید کند، از جمله اطلاعاتی در مورد هزینه زندگی.
  3. نامه پذیرش صادر شده توسط یک موسسه آموزشی معتبر ترکیه: در این نامه باید زبان تدریس مشخص باشد و همچنین تاریخ شروع و پایان دوره نیز باید درج شود.

این‌ها تنها تعدادی از مدارکی هستند که باید به‌عنوان بخشی از فرآیند ویزای ورود به ترکیه در زمانی که قصد تحصیل در این کشور را دارید، برای لیست کامل شرایط ارائه دهید.

اگر تمام مراحل ویزای ورود به ترکیه را با موفقیت انجام داده باشید، فرصتی برای تعیین قرار ملاقات ویزای ترکیه به شما اعطا می‌شود.

در زمان قرار ملاقات خود در سفارت یا کنسولگری ترکیه با یک افسر کنسولی مصاحبه کوتاهی خواهید داشت. آن‌ها در مورد برنامه‌ها و اهداف شما برای آمدن به ترکیه پرس‌و‌جو خواهند کرد. این مصاحبه تعیین می‌کند که آیا ویزای خود را دریافت می‌کنید یا خیر.

از این رو اگر بگوییم که این قرار ملاقات برای ویزا یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند ویزای ترکیه شماست، اشتباه نکرده‌ایم.

ویزای تحصیلی ترکیه برای مدت طولانی معمولاً بین 5 تا 30 روز طول می‌کشد تا به طور کامل پردازش شود.

با این حال، همانطور که در مورد ویزای کار گفتیم، زمان پردازش ممکن است کمی متفاوت باشد، بسته به کشوری که از آن برای ویزا درخواست می‌دهید.

هزینه ویزای تحصیلی بلند مدت ترکیه چقدر است؟

برای دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در یکی از موسسات آموزشی ترکیه هستند، هزینه ویزای تحصیلی طولانی مدت در ترکیه بین 25 تا 80 دلار است.

با این حال، هزینه ویزا می‌تواند با توجه به ملیت و مدت اعتبار ویزای شما کمی متفاوت باشد. اگر اقامت شما هنوز منقضی نشده است، می‌توانید از آن برای ورود یا خروج از ترکیه بدون دریافت ویزای جدید استفاده کنید.

تمدید اجازه اقامت قبل از اتمام مدت اعتبار بسیار مهم است. با تماس با مقامات محلی و پر کردن فرم درخواست تمدید 60 روز قبل از انقضای آن، می‌توانید مجوز اقامت خود را تمدید کنید.

به‌عنوان یک دانشجو، نیازی به پرداخت هزینه برای اجازه اقامت ندارید. با این حال، هزینه کمی برای کارت قابل اعمال است.

درخواست ویزای کشور ترکیه برای اتباع افغانستان

ویزای-افغانستان
درخواست ویزای کشور ترکیه برای اتباع افغانستان

اتباع افغانستان می‌توانند به صورت آنلاین برای ویزای ترکیه اقدام کنند. این سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای دریافت مجوز سفر ضروری به ترکیه است. با ویزای الکترونیکی تایید شده، افغان‌ها می‌توانند تا یک ماه در ترکیه بمانند.

آیا افغان‌ها برای ترکیه به ویزا نیاز دارند؟

بله، شهروندان افغانستان برای سفر به ترکیه باید ویزا داشته باشند. دارندگان پاسپورت معمولی، ویژه و خدماتی نیز نیاز به ویزا دارند.

افغان‌هایی که تمام شرایط را دارند، می‌توانند ویزای بازدید‌کننده به شکل آنلاین دریافت کنند. متقاضیان ویزای الکترونیکی برای ارسال درخواست خود نیازی به مراجعه به سفارت ترکیه ندارند، این فرآیند 100% آنلاین است.

دارندگان ویزای الکترونیکی افغانستانی می‌توانند برای مقاصد مختلف گردشگری و تجاری تا 30 روز از ترکیه دیدن کنند. هر فردی که واجد شرایط دریافت ویزای آنلاین نیست، باید برای ویزای سنتی اقدام کند.

مدارک مورد نیاز متقاضیان افغانی برای ویزای ترکیه

اتباع افغانستان برای درخواست آنلاین ویزای ترکیه به مدارک زیر نیاز دارند:

  • پاسپورت افغانی با اعتبار حداقل 5 ماه پس از تاریخ ورود
  • ویزاهای الکترونیکی و اجازه اقامت به‌عنوان مدارک پشتیبانی پذیرفته نمی‌شوند.
  • افغان‌ها همچنین برای دریافت اعلان‌ها و ویزای تایید شده ترکیه به آدرس ایمیل نیاز دارند.
  • اجازه اقامت یا ویزای صادر شده توسط یک کشور شینگن، بریتانیا، ایالات متحده، یا ایرلند
  • برای پرداخت هزینه ویزای الکترونیک ترکیه از افغانستان به کارت بدهی یا اعتباری نیاز است.

نحوه دریافت ویزای کشور ترکیه برای افغان‌‌ ها

مسافرانی که شرایط درخواست را دارند، می‌توانند در 3 مرحله ویزای ترکیه را از افغانستان دریافت کنند:

  • فرم درخواست ویزای الکترونیک ترکیه را تکمیل کنند.
  • ویزای تایید شده ترکیه را از طریق ایمیل دریافت کنند.
  • هزینه‌های الکترونیکی ویزا را پرداخت و درخواست را ارسال کنند.
  • درخواست‌های ویزای الکترونیکی ترکیه به سرعت رسیدگی می‌شوند. اکثر متقاضیان می‌توانند ویزای الکترونیک تایید شده را ظرف 24 ساعت از طریق ایمیل دریافت کنند.

افغان‌هایی که نیاز فوری به ویزای کشور ترکیه دارند، می‌توانند از خدمات اولویت‌دار برای پردازش 1 ساعته استفاده کنند.

شرایط ورود به ترکیه برای شهروندان افغان

مسافران افغانستان برای ورود به ترکیه به مدارک زیر نیاز دارند:

  1. رزرو هتل
  2. ویزای ترکیه
  3. پاسپورت افغانستان
  4. بلیط‌های پرواز رفت و برگشت
  5. اثبات وجوه کافی (50 دلار در روز)
  6. ویزا یا مجوز اقامت شینگن، ایرلند، انگلستان، یا ایالات متحده

توجه داشته باشید اخذ ویزا، ورود به ترکیه را تضمین نمی‌کند. مقامات مهاجرت تصمیم نهایی را در مورد اعطای دسترسی به کشور می‌گیرند.

اتباع افغانستان باید ظرف 180 روز پس از دریافت ویزای الکترونیکی تایید شده به ترکیه سفر کنند.

با این نوع ویزای ورود به ترکیه، افغان‌ها می‌توانند تا 30 روز در ترکیه اقامت داشته باشند، این مجوز یک بار ورود است.

جمع‌بندی

ترکیه می‌تواند به‌عنوان یک کشور پرجاذبه گزینه خوبی برای کار، تحصیل، گردش و… باشد. برای دریافت ویزای این کشور باید متناسب با ملیت خود اقدام کنید.

به‌عنوان مثال برخی از کشورها از جمله ایران نیازی به دریافت ویزای توریستی ترکیه ندارند. ویزای الکترونیکی این کشور نیز صرفاً به برخی از کشورها تعلق می‌گیرد.

این کشورها معمولاً کشورهایی هستند که روابط دیپلماتیک یا تجاری خوبی با ترکیه دارند.

منبع: mfa

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا